rondje Rome.reismee.nl

Dubrovnik, Kotor en Split

Maandag 22 april is rustig, 19 graden en we zijn veel buiten. Eindelijk de deed inernet het dus het eerste verhaal is geplaatst en de mail gelezen, Buurtjes sterkte met verhuizen.

En bedankt voor de uitslag van zondag. We zagen het in Britain Today, de Nederlandse boordkrant geeft alleen voetbal. Lunch met een hamburger en een diner gevieren in het restaurant. Jonnie Boer is een va de bijdragers aan het menu, maar als hij het zelf zou proeven zou het schaamrood hem naar de kaken stijgen, De meesterhand mist helaas. Het toetje maakt veel goed!

Dinsdag 23 april 18 graden, in eerste instantie bijna zonnig, maar eenmaal voor anker komt er meer wind en voelt het frisser. Graadje of 18 en grijs. De baaien van Kotor zijn mooi. We gaan rond halfelf van boord met de tender. We vinden een Red Taxi en ene George rijdt met ons naar Perast, met Kotor samen onderdeel van de UNESCO World Heritage lijst. We staan aan de grond in ons gezamenlijke 100e land, Montenegro. We zien in de baai St. George Island (een klooster met begraafplaats) en een tweede eilandje Our Lady of the Rocks. We Ă©Ă©n uur zijn we weer aan boord, we hebben toch iets gezien hier. Lunch in het Lido. Om halfvijf is iedereen terug aan boord. We worden gewaarschuwd dat het water wat ruw zal zijn tot ongeveer middernacht, maar dan komen we achter de rij Kroatische eilanden voor de kust en wordt het rustiger. We eten ondanks dat uitstekend en ook onze Canadians laten het zich goed smaken.

Woensdag 24 april alweer als we rond zeven uur wakker worden. We zijn om acht uur in Split en we zien uit onze hut alleen water en een vrachtschip, want we liggen aan de buitenkant. Er blijkt een shutttlebus te zijn die ons naar de oude stad brengt. Beter dan de laatste keer hier, toen er gezegd werd “we liggen midden in het dorp”. Nu weer, maar een paar kilometer is toch fijner met de bus. Na het ontbijt laten we de excursiegangers rustig gaan en rond elf uur boksen we tegen de storm in naar de bus (terug lijken we op een mens met hulpmotor). Onze brillen krijgen een zoutlaag. We worden afgezet aan de rand van de oude stad tegenover het paleis van Diocletianus. Parkeerterrein en boulevard staan op reclaimed land (zie het bord op de foto). Het is druk, maar niet vervelend en de zon komt door, hoewel de temperatuur door de wind laag blijft (18 of 19 graden). Jan loopt de stad even in en ik bekijk de zaak van de buitenkant. We gaan op het schip lunchen zitten in de zon en kijken naar de af en aan varende veerboten naar de eilanden. Voor zolang het duurt, werkt ook internet weer. We vertrekken rond 23:00 weer.

Donderdag 25 april is het rustig weer als we wakker worden en de zon probeert al door te komen. Later is het lekker, ruim 20 graden en we zijn veel buiten. We liggen vanaf 8:00 voor anker bij Korcula. We waren hier al eens en het is een prachtig oud stadje dat vanaf het water mooi te zien is. Marco Polo zou hier een poos gewoond hebben. We ontbijten, drinken koffie, lezen de boordkrantjes en lunchen en we zien de tenders af en aan varen. Wij blijven aan boord en zitten op het balkon met ons boek. De kerkklokken luiden de uren en verder is er weinig geluid. Heerlijk zo. Rond halfvier komt de laatste tender en als iedereen binnen is, varen we weer uit. Ik probeer dit stuk op de site te zetten.

Monday April 22 brings 19 C and we ae outside a lot. Finally, internet is working, and we can read our mail and post the blog. For lunch we have a hamburger and for dinner a choise if items from several famous chefs, Jonnie Boer could easily loose a few stars when his dish is tasted by one of Michelins ‘inspectors.

Tuesday April 23 brings 18 C. First it looks like the sun will come out, but once we are in Kotor Bay there is more wind and it feels chilly. We tender ashore and put foot in Montenegro, our 100th country. We find a Red taxi that takes us along the side of the bay to Perast, with Kotor a UNESCO World heritage. In the bay we see two small islands (St. George and Our Lady of the Rocks). At 1 pm we are back on the ship and have lunch in the Lido. At 5 p.m. everybody is back on board and the captain tells us that until midnight the water will be rather wild due to the strong wind. After that we will be behind the chain of islands along the Croatian coast and it will be calmer. That’s what happens. Still everybody seems to enjoy dinner.

Wednesday April 24, we are docked in Split. Right on the outside. Jan climbs upstairs and sees how far the city is. There is a free shuttlebus for transport to Diocletianus palace. We have to walk the length of the ship and struggle with the wind; our glasses are covered with salt at the bus stop. The palace is very old, has a bell tower (being renovated now) and is famous for the aqua duct with fresh water that still functions. Jan walks inside while I take in the scenery.

We have lunch on the ship and enjoy the coming and going of many ferries to the islands. Internet is back and usable (how long, nobody knows). We leave Split around 11 pm.

Thursday April 25, the sea is quiet, and the sun tries to awake too. Later the temperature rises to over 20 C,.At 8 am we are anchored in front of Korcula a beautiful old town where Marco Polo is believed to have lived. We have breakfast, coffee, lunch and we read, Tenders come and go from ship to shore, At 3:30 the last tender comes back and shortly after that we continue our cruise. I’ll try to post this first,