rondje Rome.reismee.nl

We varen! We are cruising!

Donderdag 18 april is het mooi weer als we onze koffers inpakken. We hebben niet idioot veel nodig, want het is een vrij korte cruise. Een grote rode koffer en het kleine zilveren HEMA-geval mogen mee. We ruimen op en na de wat rommelige laatste week, vertrekken we redelijk rustig rond halfeen. Het is tamelijk druk op de weg. Van het werk aan de Afsluitdijk zien we grote kleihopen, maar last hebben we er niet van. Zelfs de bruggen werken mee en na een broodje in de Wieringermeer rijden we tussen fleurige bollenvelden door zuidwaarts. De Coentunnel is een makkie. Tot onze verbazing zijn we dik binnen anderhalf uur bij Van der Valk Schiphol. Kamer 104 is ons deel. We eten lekker en kijken naar De Passion in Dordrecht. Ook dit jaar weer een indrukwekkend spektakel.

We zijn Goede Vrijdag 19 april rond zeven uur wakker. Douche ne ontbijt en dan de bus om 11:20 naar Schiphol. We checken in en melden ons bij Assistance. Daar word ik in een rolstoel gezet en naar Security gereden. Daar komen we keurig doorheen na striptease van Jan (hij mocht dit keer de schoenen aanhouden). Weer een stukje rolstoel en dan naar een wachtlounge met andere oudjes, Vervolgens met een golfkarretje naar D86 waar we keurig een stoeltje vooraan kregen en ook nog priority boarding. Jan raakt zelfs iets van zijn huidige vliegaversie kwijt. We vertrekken vrijwel op tijd rond 14:25 en komen ook op tijd in Rome aan, Ik zit naast twee zussen die dezelfde cruise gaan doen als wij. Ze komen uit Californië. Ook hier worden we opgewacht en keurig naar de bagageband gebracht en van daaraf naar de shuttle naar ons hotel Hilton Garden Inn, We zijn er rond 17:30, krijgen kamer 416 en een mannetje komt ons raam openmaken. We dineren Italiaans na een borrel. Relaxte avond.

Zaterdag 20 april ontbijten we en daarna checken we uit. De shuttle naar het vliegveld gaat elk kwartier en brengt ons naar ingang 1. Jan loopt naar binnen en vindt een HAL-mevrouw bij ingang 3. Daar sjokken we heen en we worden in een wachtruimte gezet met andere cruisers. Dat duurt een halfuurtje en daarna worden we verder geloodst en komen uiteindelijk terecht bij een bushalte met bus en vrachtauto. De vrachtauto neemt onze koffers mee die we aan het begin van de middag terugvinden in de hut aan boord. Rond halfelf begint onze rit door het zonnige landschap waar vooral de velden met artisjokken opvallen. Na een uur zijn we in Civitavecchia bij de inckeck-hal. We krijgen een snelle behandeling vanwege onze 4 HAL-sterren en kunnen eigenlijk gewoon doorlopen naar het schip en naar onze hut 6111. We zijn iets over twaalven binnen. Mooi ruim. De welkomstlunch is in het restaurant op dek 2 en het tomatensoepje is lekker en warm, de sandwich smaakt ook goed en de thee na afloop zorgt voor het vochtgehalte. Terug in de hut staan ook de koffers er en kunnen we uitpakken en ngo even in de zon zitten. Om vier uur is de Safety on board drill. Niet op het dek, maar per groep op een aangewezen plek. Om halfvijf staan we weer buiten en op ons balkon wachten we tot we tegen halfzes (iets te laat) van wal steken.

We hebben ondertussen een tafel gereserveerd voor ons en voor Bernie en Dawn, Dat kon alleen heel vroeg (nee dus) of om 19.45. Daar gaan we voor. Jam brengt een felicitatiekaart naar hun hut met daarop Dawn’s naam en de boodschap 7:45 pm. Bernie weet nog steeds niet dat we mee zijn en heeft nog steeds niks in de gaten, Als we het restaurant binnenkomen en hij ons ziet, is zijn gewicht onbetaalbaar. We huggen en praten bij tijdens het lekkere diner.

Zondag 21 april is het Pasen en 17 C; we ontbijten met eitjes. We luisteren in het theater naar een excursiefiguur en drinken koffie in het Dutch Cafe. De Elfsteden-placemats dragen we over aan jarige Dawn en Bernie wijst Dokkum aan als zijn “favorite” (drijfnat geregend in 2017). We lunchen met een hamburger als we langs de onderkant van de laars van Italië varen.

Helaas doet internet het nog steeds niet, dus kan ik ook dit blog niet plaatsen en tik ik vrolijk verder. En wie de Amstel Gold Race heeft gewonnen weten we ook niet, wel dat PSV won van ADO, dat konden we rechtstreeks bekijken op TV. We eten alleen met Bernie, want Dawn is niet lekker.

Maandag 22 april varen we richting Kroatische kust en rond acht uur komt de loods voor Dubrovnik aan boord. Langs enkele ons bekende vuurtorens varen we naar de haven. We hebben geen excursie en besluiten de stad de stad te laten. Het is er druk genoeg met meer schepen hier.

Thursday April 18th the weather is very nice when we are filling our luggage. That’s what you call “a piece of cake”. At 12.30 pm we drive west. They are working on Afsluitdijk (making it stronger and higher), but that does not bother us (it is cyclists that can’t use the dike for three years). In North-Holland we were in between the bulb fields. Lovely colors from yellow, white to orange, pink, red and blue. What a sight. Traffic is heavy, but we can drive in a proper speed and within 90 minutes we reach Van der Valk Hotel Schiphol. After a nice meal we watch The Passion, this year performed in Dordrecht.

Good Friday April 19th we get up around 7 am and have breakfast after a shower. The 11:20 shuttle takes us to Schiphol. We check in and Assistance helps us with a wheelchair and golf cart get from Departure Hall to Gate D86. Security is fun because all those men must strip (belts, et., no coins in pockets, you know about that. Women are easier. We leave Schiphol on time and arrive in Rome on time. We meet two Californian sisters travelling to the same cruise as we are. We might meet again on the ship. Assistance in Rome helps us to the luggage belt and after that drops us of at the bus stop for Hilton Garden Inn Airport. At 5:30 pm we get room 416 where a maintenance man opens our window (normally closed for security) We have an Italian dinner and a relaxed evening.

After breakfast and checkout, we have the shuttle to the airport, where we find a HAL representative. They guide us to a waiting area and later to the bus stop where a b us and a truck are parked, Bags in the truck, people in the bus. The drive to Civitavecchia is about one hour. We arrive around 1130 and have priority boarding because we have four Mariner stars. We walk strait to our room 6111. The welcome back lunch is nice and upon coming back in the room we can unpack. Safety drill is at 4 pm and from 4:30 on we wait until we leave dock around 5:25 pm (about half an hour later than planned). We have meanwhile booked a table for dinner for us and for Bernie and Awn. Bernie is still not aware that we will make this cruise with them. Jan delivers a card with time and place addressed to Dawn at their stateroom and his face show complete surprise when we walk in. After hugging we have a lovely meal.

Easter Sunday is 17 C and we have eggs for breakfast and listen to an excursions talk in the theater before having coffee in the Dutch Café. Lunch is a hamburger while sailing around the foot of Italy. Internet is out of service, so I can’t post this blog. Because Dawn doesn’t feel well, we have dinner with Bernie and she gets her meal in the cabin..

Monday, April 22 we sail towards the Croatian coast. It is about 17 C, and the sun tries to come out. Passing a couple of lighthouses that we know, we arrive in Dubrovnik harbor around 8:30 am. We stay on board today as there are more than enough tourists already.